Help for ILH-L Archives

ILH-L Archives

Subject: Nyhetsbrev
From: Bo Sundin <[log in to unmask]>
Date:Tue, 30 Apr 2002 15:38:08 +0200

Hej igen!
Något av det jag skrev ang. "Nyhetsbrev" tycks ha väckt omedelbara
reaktioner (jag är lite osäker på hur listan fungerar och väljer därför att
kommentera på detta sätt). T.ex att slamsigheter och studentikosa skämt
försiktigt undanbedes. OK, kom igen då om ni har något smaskigt att komma
med! Men redaktionen tar inget ansvar (och lyder under viss protest PUL).
Underligt f.ö. att just en sådan kommentar skulle få den idéhistoriska
"listan" att vakna till liv.

Och från Stockholm påpekas med all rätt att det redan finns "den
idéhistoriska tidningen Noesis, som garanterat är fri från
hyperkorrekthetens börda och innehåller både fånigheter och direkta sakfel
(samt därtill en hel del gediget material, företrädesvis från utomstående
pennor)...Äldre nummer finns även att läsa på vår webbsida
http://www.idehistoriskaforeningen.com/Noesis/Start.html."

Någon "hyperkorrekthet" eftersträvar vi inte. Men inte heller motsatsen,
och det är väl lika bra att redan från början om möjligt undvika såväl
stavfel som sakfel (är inte det en väsentlig del av det som lite vagt
brukar kallas "den idéhistoriska metoden"?). Och fånigheterna klarar vi oss
nog också utan.
Vänliga hälsningar,
Bosse Sundin