Help for VR-PRESS Archives

VR-PRESS Archives

Pressmeddelande: Årets Erlander-professur - Princetonf orskare till Lund

Vetenskapsrådets presstjänst <[log in to unmask]>

=?iso-8859-1?Q?Vetenskapsr=E5dets_presstj=E4nst?= <[log in to unmask]>

Thu, 8 Dec 2005 19:00:38 +0100

text/plain

Pressmeddelande 2005-12-08

Årets Tage Erlander-professur: Princetonforskare till Lund

Den framstående proteinforskaren Jannette Carey från Princeton University är årets innehavare av Tage Erlanders gästprofessur. Nästa vecka installeras hon vid institutionen för biofysikalisk kemi på Lunds universitet. Carey är den första kvinnan på professuren. Sedan starten 1982 har enbart män haft den, däribland två Nobelpristagare*.

- Det här är mycket värdefullt för min karriär. Dessutom får jag möjlighet till ett ännu närmare samarbete med min kollega professor Sara Linse som jag delat vetenskapliga idéer med under lång tid, säger Jannette Carey som är professor i kemi.
Hennes forskning är inriktad på att förstå krafterna som styr hur proteiner får sin komplicerade veckade form. Kunskapen kan bland annat bidra till att förstå processerna bakom flera allvarliga sjukdomar. Den svenska forskningen inom området är stark, och Jannette Carey kommer även att samarbeta med forskare på andra universitet.

Installation 14 december
Dag: onsdag den 14 december
Tid: kl 13.30 - 15.30
Lokal: Lunds tekniska högskola, Kemicentrum, Sal B, Getingevägen 60, Lund
Även medier är välkomna att delta.

Om gästprofessuren
Professuren inrättades 1981 av riksdagen för att hedra den tidigare statsministern Tage Erlander på hans 80-årsdag. Internationellt framstående utländska forskare får genom gästprofessuren möjlighet att tillbringa ett år vid universitet, högskola eller forskningsinstitut i Sverige. Innehavaren utses genom inbjudan från Vetenskapsrådet som också står för finansieringen, med visst bidrag från Tage Erlanders fond för naturvetenskap och teknik.

Mer information och pressbild
Jannette Carey, professor kemi, Princeton University: http://www.molbio.princeton.edu/research_facultymember.php?id=40
Institutionen för biofysikalisk kemi, Lunds universitet: http://www.bpc.lu.se/
Pressbild på Jannette Carey längst ned under detta pressmeddelande på: http://www.vr.se/press/arkiv/sida.jsp?resourceId=-319
Tage Erlanders gästprofessur: http://www.vr.se/omvr/ff/sida.jsp?resourceId=728

Kontaktpersoner
Jannette Carey, professor kemi, 046-222 82 40, [log in to unmask]
Sara Linse, professor biofysikalisk kemi, Lunds universitet, 046- 222 82 46, [log in to unmask]
Arne Johansson, huvudsekreterare naturvetenskap och teknikvetenskap, Vetenskapsrådet, 08-546 44 201, 0708-209 606, [log in to unmask]
Eva Högström, informationsansvarig naturvetenskap och teknikvetenskap, Vetenskapsrådet, 08-546 44 345, 0733-556 494, [log in to unmask]

*De två Nobelpristagarna är Roald Hoffman (Nobelpriset i kemi 1981 tillsammans med Kenichi Fukui) och Paul J. Crutzen (Nobelpriset i kemi 1995 tillsammans med Mario J. Molina och F. Sherwood Rowland).

Kajsa Eriksson
Presschef/Head of Media Relations
Vetenskapsrådet/Swedish Research Council
Postal address: SE-103 78 Stockholm, Sweden Visiting address: Regeringsgatan 56, Stockholm, Sweden
Phone: +46-8-546 44 216
Mobile: +46-733-666 216
Facsimile: +46-8-546 44 210
E-mail: [log in to unmask]